Nomade H/V en Topografie

25 maart 2022

Een veel gestelde vraag is: “Hoe behandelen jullie bij Nomade vakspecifieke zaken, zoals werken met een balans, de uitleg van platentektoniek en bijvoorbeeld bronanalyse?”

Daarom in dit artikel: Nomade en de vakspecifieke aardrijkskunde kennis van het leren van Topgrafie.

Bij de havo/ vwo versie van Nomade werken we vanuit een chronologische opbouw. Je zou ook thematisch kunnen werken, of vanuit ruimtelijke perspectieven, maar op basis van eigen ervaring en ervaringen van anderen, hebben we geleerd dat voor de havo/vwo versie een chronologische opbouw het beste werkt: De onderbouw is langdurig en een duidelijke kapstok met een logische volgorde is dan het meest overzichtelijk voor de leerling. Het voordeel is dat er ook eigenlijk een soort ‘verhaal’ ontstaat. Zoiets wellicht als het ‘Verhaal van Nederland’, maar dan veel breder uiteraard.

In elk hoofdstuk staat dus een tijdvak centraal. Maar als we goed kijken, zien we dat vaak ook een bepaalde regio centraal staat in dit tijdvak. Tenminste vanuit het perspectief van de Westerse geschiedschrijving. De Oudheid heeft duidelijk betrekking op het Middellandse zee gebied. De vroege Middeleeuwen gaan heel duidelijk over de Franken (West-Europa). En bij de ontdekkingsreizen staan Midden- en Zuid Amerika in het middelpunt. Voor de industriƫle revolutie in Engeland was het continent Afrika van groot belang en bij de nieuwe tijd kunnen we de Aziatische tijgers centraal stellen.

De tijdvakken zijn gekoppeld aan de regio’s en contineten (TV9=Nederland)

Zo kunnen we eigenlijk nagenoeg elk tijdvak wel koppelen aan een bepaalde regio op zo’n wijze dat de leerlingen na het doorwerken van Nomade, alle topgrafie van de continenten hebben gehad. De keuze wordt gemaakt door onze eigen vak experts aardrijkskunde en wordt zowel op papier aangeboden in de boeken, maar ook digitaal via de app Topomania. Middels een QR code in het boek, worden de leerlingen automatisch naar door ons gemaakte oefenbladen gestuurd waar de topografie via verschillende werkvormen kan worden geoefend. Dit zijn uiteraard dezelfde plaatsen, bergen en rivieren, zoals in het boek staan.

Zo kan een leerling digitaal en vanuit het boek leren. Wat voor de leerling het prettigste werkt!

En als extra toevoeging: De vak expert aardrijkskunde kiest elke keer een unieke, specifieke of mooie locatie uit om vanuit de fysische geografie een inleiding te schrijven. Bij Tijdvak 1 (Prehistorie, waar we het Midden-Oosten centraal hebben staan), is er een fysisch geografische inleiding vanuit de Dode Zee.